Om Klubben

Om Vordingborg Taekwondo Klub

Navnet på klubben CHON-JI betyder ”Himlen og Jorden”.

Det stammer fra hyung-systemet som er en parallel til taeguek-systemet. Hyung består af 24 serier hvoraf Chon-ji er den første. Den symboliserer verdens skabelse og menneskehedens begyndelse. Chon-ji består af 19 handlinger i 2 dele, den første repræsenterer himlen og den anden jorden.

Symbolikken stammer fra det koreanske flag:

I øverste venstre hjørne er trigrammet med 3 ubrudte bjælker der symboliserer himlen (Chon) og dermed lyset. Modsat, i nederste højre hjørne findes trigrammet med 3 brudte bjælker der symboliserer jorden (ji).

Trigrammerne kaldes også GWE, læs mere om dem på Lyngby Taekwondo klubs hjemmeside her.

Til Træningen

Træningen starter altid med en god opvarmning for at undgå skader.

Derefter trænes forskellige teknikker, kondition og styrketræning.

Mental træning er også en del af træningen, bl.a. af hensyn til sikkerheden.

Den traditionelle disciplin viser sig f.eks. ved særlige hilsemåder under træningen, for at vise respekt og ydmyghed for dem omkring sig. Man bukker altid når man kommer ind i dojangen (taekwondo-træningssal), og derefter for sin træner eller højere graduerede.

Til træningen bærer alle en dobok (Taekwondo-uniform). Der vil være forskellige farver bælter at se, der symboliserer noget forskelligt. Som elev startes der med det hvide bælte, der symboliserer uskyldighed og ulærdhed, og så skal man træne sig op gennem bæltegraderne, og dermed opnå mørkere bæltefarver.

Graduering

I taekwondo kan man, ligesom andre traditionelle stilarter, gå op til graduering. Her bliver man eksamineret i sin kunnen.

Der er et pensum der skal opfyldes, inden vi indstiller vores elever til graduering. Disse krav er stillet fra DtaF (Dansk Taekwondo forbund) og forefindes under pensum på DTafs hjemmeside. Hvis man består, får man lov til at bære en ny bæltefarve, der viser ens kunnen. I Vordingborg Taekwondoklub graduerer vi 3 gange om året.